Orbi – Petronela Rotar (recenzie)

Orbi – Petronela Rotar este cartea care m-a ajutat să trec peste perioada aceasta critică. Îmi era dor să scriu și să citesc, dar când puiul e bolnav, nimic nu e mai important ca el. Cititul a rămas mult în spate, blogul s-a descurcat singurel și fără mine (pentru asta trebuie să vă mulțumesc vouă celor care mă citiți). A fost o perioadă grea, dar ruptura asta a mea față de lumea virtuală a avut și ceva beneficii. M-am destresat, m-am scuturat și mi-am mai limpezit gândurile.

Am ales să citesc Orbi – Petronela Rotar pentru că eram tare curioasă și pentru că am participat la #carteacălătoare de pe grupul meu și altcineva așteaptă cartea de la mine, așa că nu puteam să o mai rețin mult. 20180308_082059.jpg

Cu Petronela Rotar nu m-am mai întâlnit până acum, așa că vă dați seama cât de curioasă eram. Oricum, coperta și titlul avuseseră deja un impact uriaș asupra mea. Eram sigură că voi citi o carte cu fine tente psihologice, o carte tip radiografie. Am rămas surprinsă de naturalețea, simplitatea și ascuțimea cu care autoarea a creionat această poveste. Dacă toată lumea caută să scrie frumos despre dragoste, Petronela Rotar face invers. Scrie o poveste de nedragoste sau despre ce rămâne după ce orbirea temporară pe care ne-o oferă cadou starea de „îndrăgosteală”cronică trece.

În timp ce parcurgeam povestea Alexei, poveste care se citește extrem de repede, dar nu neapărat ușor datorită încărcăturii emoționale, făceam o analiză paralelă. Eu și Alexa. Ce a făcut ea, ce am greși eu, unde nu a văzut ea, unde am fost oarbă eu. La un moment dat atât de tare s-au alambicat traseele noastre că nu mai știam ce a făcut Alexa și ce am făcut eu.

Alexa suferea în urma unei povești neîmplinite de dragoste. Găsise într-un el indecis și puțin căsătorit bărbatul perfect. Numai că el îi putea oferi doar frânturi de clipe și fărâme de iubire. Pleacă la mare cu cortul și se îndrăgostește nebunește de un el șarmant și care părea să îi fie imagine în oglindă. Era perfect pentru ea. Se completau pe toate planurile și lucrurile care ar fi trebuit să îi stârnească primele semne de întrebare și să tragă semnale de alarmă deveniseră pentru Alex cele mai romantice gesturi și dovezi de dragoste aproape neomenească.

Și el era într-o relație cu cineva, ba chair avea și un copil, dar Alex îi găsea justificări. O vedea pe concubina lui aproape ca pe un monstru, vinovata principală pentru accesele de furie ale lui Călin, o femeie care îi strica zenul relației ei perfecte.

M-am întrebat dacă nu cumva Alexa a făcut un transfer emoțional. Transferase toate sentimentele alea care îi mușcau din suflet și o făceau să plângă neconsolat asupra lui Călin. Îl idolatrizase și se agățase de el. Amândoi erau defecți și orbi. Cărau un bagaj emoțional mult prea greu și mult prea plin de frustrări, judecăți și întâmplări din copilăria mică ce au avut rolul să le amputeze pentru totdeauna încrederea și personalitatea.

Alexa nu fusese bătută în copilărie, dar fusese abuzată psihic. O văzuse pe mama ei plângând mult prea des și, inconștient, se agăța de bărbații nepotriviți, căuta cumva să „recreeze” atmosfera de acasă. Deși credea că își dorea foarte tare o familie, Alexa află de la terapeuta ei că făcea exact opusul. De ce ajunsese să meargă la terapie? Călin se dovedise a fi un om agresiv verbal, incredibil de gelos și de bănuitor. Ceea ce altădată se nuanțase a fi o grijă ce izvora din prea multă dragoste, acum era nociv și mușcător. Îi zgâria sufletul, îi mușca din sentimente și îi distrugea orice urmă de demnitate.

O introspecție fină, o radiografie a perioadei ante și post dragoste, o scriitură fluidă și concisă, bine argumentată și structurată. Este o carte pe care o citești repede, dar care îți rămâne mult în suflet. Mulțumesc Grațiana pentru oportunitatea de a o citi!

7 gânduri despre „Orbi – Petronela Rotar (recenzie)