Cele mai frumoase povești de dragoste din literatură

23283360_10209566823877797_912588576_n.jpg

Mariam Oana este omul pe care l-aș citi la nesfârșit. Are o dulceață aparte în cuvinte și o sensibilitate care pe mine m-a impresionat mereu. Astăzi ne vorbește într-un articol special despre dragoste și nu oricare dragoste. V-ați întrebat vreodată care sunt cele mai frumoase povești de dragoste din literatură? Mariam ne-a enumerat câteva. Voi ce părere aveți?

 

„Oamenii supravieţuiesc nu prin grija față de ei înşişi, ci prin iubirea celorlalţi faţă de ei.” (Lev Tolstoi)

Dragostea este unul dintre cele mai înălțătoare sentimente pe care sufletul uman le poate simți, este acea nevoie care trebuie neapărat împlinită pentru ca inima să supraviețuiască, pentru a te simți viu. Căutăm acest sentiment în permanență în viața noastră de zi cu zi, iar autorii au scris despre acest subiect în operele lor, încântându-ne și determinându-ne să visăm la cele mai mărețe povești de dragoste. Pentru mine, poveștile de iubire sunt un adevărat balsam pentru suflet și, de fiecare dată când am nevoie de doza mea de frumos și de bun, mă întorc spre autorii care discută despre iubire, născând istorisiri de neuitat.
În cele ce urmează, voi discuta espre cuplurile celebre din literatură, pe care trebuie neapărat să le cunoașteți.

1. Primul cuplu care îmi vine în minte este cel format din Scarlett O`Hara și Rhett Butler, celebrele personaje din „Pe aripile vântului” de Margaret Mitchell. Povestea lor este una oarecum atipică, deoarece Scarlett nu realizează la timp dragostea pe care o simte față de cel care i-a fost alături în cele mai dificile momente, ci ea crede că este îndrăgostită de Ashley. Însă, cei doi sunt atât de asemănători, atât de un singur suflet în două trupuri, încât uniunea lor din partea finală a romanului m-a bucurat nespus. Îi unește foarte tare personalitatea excesiv de puternică, pasiunea pe care o pun în tot ceea ce fac, lipsa de interes peste toate convențiile sociale existente în acel moment, care erau nenumărate. Pentru ei, este mult mai important propria fericire, propriul bine, urmarea celor mai adânci trăiri. Mi-au rămas în minte cuvintele lui Rhett, declarația lui de dragoste:
„Eu nu te iubesc pe tine mai mult decât mă iubești tu pe mine. Chiar dacă te-aș iubi, tu ai fi ultima căreia i-aș spune-o. Dumnezeu să-l milostivească pe bărbatul care te va iubi cu adevărat. I-ai frânge inima, iubirea mea, tu – animal de pradă crud și periculos.”
Atât de trist mi s-a părut finalul poveștii lor, încât m-am bucurat când o altă autoare le-a oferit un alt sfârșit… Aș fi făcut-o eu, dacă s-ar fi putut, căci îmi vine de fiecare dată să urlu la ei atât de tare, încât cuvintele mele să răzbată dincolo de paginile cărții și să ajungă la ei, pentru a îi face să renunțe la orgolii.

2. O altă poveste clasică de iubire este cea a personajelor lui Jane Austen din „Mândrie și prejudecată”: Elisabeth Bennet și William Darcy. M-a încântat felul în care evoluează povestea lor, căci Elisabeth este un personaj feminin atât de puternic, cu principii e viață extrem de solide, iar Mr. Darcy provine dintr-o familie bogată, care se opune unei iubiri față de o femeie fără stare materială, încât, pe tot parcursul romanului, istoria lor pare a fi mereu în contratimp, în care sentimentele nu par a fi de ajuns. Elisabeth dorește să construiască în primul rând relația, nu ar lăsa totul doar de dragul iubirii, iar mr. Darcy preferă lângă el o femeie cu personalitate, care să îi spună totul în față, fără menajamente. Așa de tare se completează cei doi, încât m-a bucurat uniunea lor din final, care trece peste toate conveniențele sociale și creează o adevărată istorie de reciprocitate, nu doar o alianță care să răspundă nevoilor familiei Darcy.

3. Iubirea atipică dintre Heathcliff și Catherine Earnshaw din „La răscruce de vânturi” de Emily Brontë, deși neîmplinită, nu are cum să nu îți schimbe percepțiile și să nu te tulbure. Deși se iubesc extrem de tare, povestea lor ne arată că, uneori, dragostea nu este de ajuns, căci diferențele sociale pot fi o piedică reală. Catherine simte ca un fel de datorie căsătoria ei cu Edgar și un fel de acceptare a ei într-o lume pe car eo visase. Mărturisirea făcută de ea doicii Nelly arată clar sentimentele ei:
„Îmi place tot atât de puţin să mă mărit cu Edgar Linton, cât să fiu în cer şi dacă păcătosul din odaia aceea nu l-ar fi adus pe Heathcliff în halul în care se află, nici prin gând nu mi-ar fi trecut s-o fac. Acum însă, dacă m-aş mărita cu Heathcliff, m-aş simţi degradată, aşa că el nu va şti niciodată cât îl iubesc, nu pentru că-i frumos, Nelly, ci pentru că el e mai mult eu însămi decât sunt eu – eu însămi. Nu ştiu din ce sunt plămădite sufletele noastre, dar ştiu că al lui şi al meu sunt la fel, iar între al lui Linton şi al meu e o deosebire ca între o rază de lună şi un fulger, sau între gheaţă şi foc.”
Această războire a lor cu dragostea, cu propriile sentimente, le aduce doar nefericire, dar niciunul nu mai poate da înapoi. Povestea lor capătă alte accepțiuni, căci ea trece dincolo de moarte și apare ca o temă recurentă, obsesivă, în mintea lui Heathcliff, care o simte prezentă peste tot. Povestea lor se repetă mai târziu între copiii lor, însă Cathy, tânărul Linton și Hareton este una mult mai rațională și cu un puternic sentiment de împlinire a iubirii într-un final, fapt adus de moartea lui Linton.

4. Cea mai frumoasă poveste de dragoste din literatură, devenită oarecum sinonimă cu iubirea în sine, este cea dintre Romeo și Julieta, din opera omonimă a lui William Shakespeare. Cei doi, deși copii, sunt capabili să vadă dincolo de disensiunile existente între familiile lor și să lupte pentru iubirea lor, preferând finalul acestei existențe unei vieți lipsite de dragoste și de singurătate.

5. Legat tot de „Romeo și Julieta”, îmi vine în minte celebrul cuplu format din Tristan și Isolda. Deși Tristan o curta pe Isolda pentru unchiul său, în ciuda faptului că povestea lor se naște în urma consumării unei poțiuni, finalul tragic va arăta că dragostea lor trece de toate aceste lucruri, căci imediat după moartea lui Tristan, piere și Isolda.

6. Louisa Clark și William Traynor, personajele din „Înainte să te cunosc” de Jojo Moyes sunt un cuplu atipic, dar unul extrem de frumos. Louisa ajunge să se lase pe sine doar pentru a îl convinge pe Will să renunțe la planurile sale, iar el o ajută să se descopere pe sine, lucru pe care Lou îl neglijase. Chiar dacă finalul m-a făcut să plâng, iubirea celor doi rămâne în suflet, căci te determină să privești dincolo de aparențe și să vezi omul din fața ta așa cum este. De asemenea, povestea lor ne arată că, atunci când te pui pe tine pe primul plan, și dragostea apare la orizont mult mai senină și mai plină.

7. Dacă ne întoarcem spre literatura română, primul cuplu care îmi vine în minte este cel dintre Alan, europeanul ajuns în India, și Maitreyi, fiica inginerului indian din opera lui Mircea Eliade. Povestea de dragoste dintre cei doi este una extrem de puternică, în ciuda faptului că nu are un final fericit. Ritualurile de iubire folosite de Maitreyi te captivează încă de la început, sunt un fel de inițiere în tainele dragostei, care nu au cum să nu te atragă.

Voi ce povești de dragoste celebre purtați în suflet?

Dacă vreți să citiți recenzii de carte, impresii de călătorie sau articole asemănătoare cu cel de mai sus, nu ezitați să aruncați o privire pe blogul lui Mariam. Eu îl citesc la cafea. Aici aveți link spre blogul ei: http://sufletsicrampeie.blogspot.ro/. Nu veți regreta!

14 gânduri despre &8222;Cele mai frumoase povești de dragoste din literatură&8221;

  1. anasylvi zice:

    Imi place foarte mult cum scrie Oana Mariam, iar povestile de dragoste prezentate de ea din lieratura sunt intr-adevar celebre. Cuplul meu favorit dintotdeauna a fost si a ramas cel format din Ulise si Penelopa, de cand eram copil si citeam Odiseea. Ma intrista teribil despartirea lor, dupa cum ma bucura mereu intoarcerea lui Ulise acasa.

    Apreciat de 3 persoane

Lasă un răspuns

