Femeia inventată – Camille Laurens, editura Nemira ***Recenzie

De mult timp nu am mai dus o luptă cu mine datorită unei cărți. Știți ideea aceea drăguță de a împacheta un cadou micuț în cât mai multe cutii voluminoase și urmărirea aceea delicioasă în așteptarea dezvăluirii surprizei? Cam așa m-am simțit eu citind cartea. Am despăturit cu grijă toate straturile sub care autoarea a ascuns esențialul. Intriga nu a fost elaborată ca și structură, dar a fost puternică datorită mesajului ascuns într-un joc incredibil între real și virtual. Am mers în cele 190 de pagini pe granița dintre adevăr și delir, real și ireal. Am fost confuză și nu știam unde începe unul și se termină altul. Am crezut că sunt defectă și că mintea mea este prea obosită pentru chintesența operei.

Am fost ca o marionetă trasă de ambele părți ale sforii. Nu îmi place cartea… e modul de scriere atât de ciudățel. E diferită de tot ce am citit, parcă nu prind mesajul. Îmi place cartea – uite ce mod original de a transmite povestea, uite în ce manieră unică redă suferința unei femei de vârsta a doua și a pericolelor din lumea virtuală. Îmi place, nu îmi place, ce e minciună, ce e adevărat… cam astea au fost stările mele din timpul lecturii.

Ca să înțelegeți…mesajul cărții este foarte frumos și foarte puternic, dar poate exact modul acesta psihologic în care este scrisă cartea pe mine m-a derutat la un moment dat. Am găsit pasaje super drăguțe pe care am simțit nevoia să le rețin și le-am lipit un post-it colorat, dar au fost și pasaje pe care a trebuit să le citesc de două ori pentru a le înțelege.

Claire era divorțată. Era profesoară și avea 48 de ani. Se afla la vârsta aceea la care dintr-o dată femeile sunt catalogate ca fiind trecute, se simt indezirabile și parcă își pierd și ascund feminitatea în locuri tainice. Pentru că nu putea bara toate răutățile și gândurile celor din jur și pentru că ardea de dorința să vadă ce face fostul ei iubit își crează un profil fals de Facebook. Bineînțeles că în lumea virtuală putea fi oricum și oricine. Se numește tot Claire, dar este brunetă, are 24 de ani, e liberă și este fotograf de profesie.

Jo, fostul iubit, locuia cu un prieten pe nume Chris, prieten căruia Claire îi purta o antipatie profundă. Doar că tocmai Chris, alias KissChris, este cel care se îndrăgostește de fata din fotografia profilului fals. Claire cea de 48 de ani putea fi acum oricum voia. Se ”zugrăvea” fix în tonurile care l-ar fi impresionat pe Chris, dar evita tot timpul întâlnirile cu el. Ceea ce pornise cumva în joacă ajunge să ia proporții uriașe iar cei doi investesc sentimente în această relație virtuală. Ea nu îi putea spune adevărul, era sigură că el nu ar fi putut să o iubească pe femeia de 48 de ani. Așa că rupe toate portițele de comunicare. Dar nu cumva deja răul era făcut? Nu cumva își lăsase amprenta prea mult în viața lui?

Toate lucrurile acestea le aflam din monologul lui Claire din cabinetul psihiatrului. Claire ajunsese să fie închisă în acestă clinică, iar acum acțiunile ei erau disecate și studiate ca la laborator. Doar că lucrurile nu par să stea chiar așa. Doctorul Marc ne va prezenta propria lui versiune, apoi întră în scenă adevărata Claire, care de fapt era Camille și care spune într-o scrisoare tot ce se întâmplase cu adevărat.

Unde e adevărul? Care este minciuna? Ce e real și ce nu?

Indiferent de propria vostră interpretare (eu v-am expus mai sus impresia mea), mesajul este unul puternic. Sunt oameni care, dezamăgiți de viața reală, se ascund în mediul virtual și își crează identități care ajung să le guverneze viața și comportamentul. Sunt oameni care dezvoltă depresii și obsesii datorită acestui mediu nociv în care nici noi nu mai putem distinge adevărul de minciună. Este o carte diferită, dar super interesantă.

Cartea a apărut la editura Nemira anul acesta. Traducere: Doru Mareș

Mulțumesc tare mult echipei de la targulcarții.ro pentru exemplarul oferit! Cartea o puteți găsi chiar aici.