Stăpânul castelului – Teodora Matei, Editura Tritonic ***Recenzie

17360984_1458685784194373_126275952_n

Acum după ce am terminat cartea, am izbucnit în râs. Cel mai bine se potrivește disctonul ”nu judeca o carte după copertă”. Nu că aș fi judecat-o. Doar că pe coperta, Michael Haulică ne spune despre autoare:

” O voce narativă distinctă în peisajul literaturii F&SF românești.”

Eu am citit fantasy, SF deloc. Și mă uitam la carte și mă întrebam ce mă fac eu cu ea. Dacă o deschid și e SF și nu o înțeleg? Dacă nu mă ridic la nivelul așteptărilor cuiva? Dacă, dacă…Mare greșeală! Am citit un fantasy grozav! Mi-a plăcut și mi-a stârnit curiozitatea constant. Am devorat fiecare pagină, dorind să deslușesc misterul. Era acolo  încărcătura, suspans și o enigmă de descifrat.

Un criminal nedovedit, condamnat la închisoare pe viață, descântece țigănești, blesteme, magie și un tatuaj misterios. Un castel bine păzit ce devine din cămin loc de pierzanie pentru o actriță și câțiva prieteni de-ai baronului, ce devine ulterior din nobil ”un viețaș” din sectorul patru al închisorii.

Acțiunea debutează în prezent, între pereții închisorii unde Baronul Nikos ajunge să fie închis. Un om educat, manierat și de viță nobilă, un om care nu avea ce să caute între criminali și tâlhari. Niște prieteni de-ai lui și actrița cu care el avea o relație, dispar într-o noapte, iar după ce bagajele lor sunt găsite în camerele castelului, Baronul este judecat și condamnat chiar dacă niciun cadavru nu este descoperit.

De Sectorul Patru, de plimbările  zilnice ale condamnaților, de închiderea automată și supravegherea video se ocupau Leo, un angajat mai vechi, și Dominic, cel mai nou gardian. Pe Dominic îl intrigă Baronul. Singur în celula lui, rupt de urâțenia spațiului unde trăia, Baronul primea zilnic un laptop pe care scria povești ce apăreau în reviste literare. Nimeni nu știa granița dintre realitate și ficțiune. Toți le citeau și așteptau istorioara unde Baronul ar fi povestit tot ce se întâmplase în noaptea fatidică.

Acțiunea se mută în trecut, în copilăria lui Nikos, unde autoarea începe să ne picure în doze mici sursa misterului. Nikos era un copil de zece ani, unul care avea nevoie de dragoste, de atenție și de mai puține reguli. Creștea într-o lume a lecțiilor, a moralității și în umbra afacerilor tatălui său.

La zece ani își dorea cu ardoare un cal. Și îl va primi, dar nu de la familia sa, ci de la invitații tatălui său, o familie de țigani invitați să anime petrecerea aniversară. Rita, era o ”tornadă” de fuste roșii, o copilă de vârsta lui, una alături de care Nikos putea să facă tot ce îi era interzis. Cu Rita de mână, Nikos are accesul la lumea fermecată a bunicului fetei. O lume guvernată de descântece, de săculeți cu ierburi aromate și de magie.

Ăsta va fi primul pas spre începutul vieții lor dar și primii pași către distrugerea ambelor destine. Nici Rita, nici Nikos, nici bunicul, nu puteau sta în calea destinului lor. Era ceva mult mai puternic decât ei…

Veți descoperi tainele Baronului o dată cu Dominic, tânărul gardian care simte că ceva este în neregulă cu Baronul. Nu credea că omul atât de manierat, de inteligent și de calm, ar fi putut distruge viețile atâtor oameni. Cauza și deznodământul m-au lăsat pur și simplu mască. Nu mi-am dat seama de cât de frumos s-ar îmbina fantasy ul cu lumea rromilor, cu blestemele și credințele lor. Nicio clipă nu m-aș fi gândit că o astfel de abordare m-ar cuceri și m-ar surprinde. Trebuie să o felicit din toată inima pe autoare pentru originalitate și pentru modul atât de frumos în care scrie, pentru o poveste de dragoste diferită și consumatoare de suflete.

Dacă sunteți curioși în legătura cu această carte, o puteți achiziționa de pe site-ul Editurii Tritonic, adică de aici.

Mulțumesc mult Editurii Tritonic pentru exemplarul oferit!

429837_388311107864636_350553007_n