Issabel – Magdalena Iugulescu ***Recenzie

16388204_1410892295640389_6832476164073180393_n

Când am primit cartea, la recomandarea unui domn care a rămas impresionat de povestea închisă între paginile romanului, am admirat mai întâi coperta și m-am gândit că este anume aleasă, știu că reprezintă ceva, apoi m-am gândit ca Issabel va fi eroina cărții, și a fost într-un fel, doar că povestea ne poartă în casa lui Issabel iar noi ajungem acolo prin intermediul Marei, o tânără româncă. Cartea m-a ajutat să călătoresc, să învăț o lecție de viață ascunsă în destinul unei femei, să descopăr fragmente de istorie, opinii personale, frânturi de adevăruri și o bucată din contemporan. Asta este realitatea zilelor noastre, tineri plecați în străinătate, alungați din țara lor de situația economică, prinși în mirajul vieții de afară, vile uriașe ce se înalță la minut și rămân în stare de abandon ani de zile, semnalizând parcă finalitatea mirajului străinătății.

” Coperta întruchipează vulnerabilitatea protagonistei și face aluzie la unul dintre cele trei planuri narative. Cirsium vulgare sau scaietele de câmp, deși considerat o buruiană ostilă, este o floare a cărei delicatețe este pusă în lumină doar de austeritatea condițiilor în care înflorește.” Ana Maria Iugulescu, designer grafic

Mara era o tânără frumoasă și inteligentă. Călătorise prin lume și absorbise cu aviditate ca un burete toate informațiile din jurul său. Birocrata, nemulțumită de situația economică, decide să emigreze doi ani în Italia pentru a îngriji o bătrână. Vă sună cunoscut, nu?

Știa că nu va fi ușor, dar era hotărâtă să încerce, era ca un ultim compromis. Când ajunge la locul ei nou de muncă, este întâmpinată de răceala lui Malvin, fiul Issabelei – doamna de care trebuia să aibă grijă- dar și de bătrâna care îi fusese încredințată. Issabel era definiția eleganței în costumul ei bleumarin și este destul de comunicativă. Dacă primele zile se desfășoară oarecum în liniște iar Mara poate admira în voie lacul de lânga casa în care locuia, următoarele sunt ca un test al răbdării.

Issabel se transformă, de parcă altcineva îi luase locul, o jignește, încearcă să o lovească și îi simte ura și antipatia din plin. Nu știa ce făcuse, dar se pare că trebuia să suporte întreaga eticheta pe care trebuia să o poarte, eticheta scrisă de conaționalii care nu făcuseră cinste României pe meleaguri străine. Izolata în acea casă, fără un mijloc de comunicare, fără să se bucure de o mai bună relație cu Malvin, Mara cedează și face exact ceea ce bătrâna doamnă voia: să plece.

Da, dar fiul ei ere disperat, se perindaseră pe holurile acelea multe doamne care nu avuseseră suficientă răbdare cu Issabel, așa că se simte obligată oarecum să rămână. Deși nu o înțelege pe Issabel și are momente când își pierde răbdarea, Mara este hotărâtă să înțeleagă comportamentul doamnei dar mai ales să găsească o cale de mijloc, pentru o conviețuire liniștită.

Issabel se retrăsese complet din viața cotidiană, nu comunica și nu dorea să fie vizitată. Regreta hainele bătrâneții și se refugia complet față de orice i-ar fi adus un strop de fericire. Mara însă sparge carapacea aceasta și reușește să îi insufle pofta de viața. Nu a fost ușor. S-a lovit constant de încăpățânare și de refuzuri, dar era hotărâtă să demonstreze că se mai poate bucura încă de zilele rămase, doar mijloace economice avea din belșug.

Mara o atrage pe Issabel prin lecturarea jurnalelor proprii de călătorie. Iubea Edinburghul și notase pe agendă impresiile turistului ce bate străzile la pas cu un rucsac în spate, ce vede prin ochii lui și nu prin lentila aparatului toată frumusețea lumii. Am călătorit și eu alături de ele prin Edinburgh, Amsterdam, Londra dar și Roma și chiar Sărata Monteoru. Am resimțit atenția către detalii, informațiile răzbătând din fiecare rând, am simțit dragostea de viață și pasiunea pentru frumos.

Mara a scos-o pe Issabel din lumea ei, i-a îngăduit să privească prin ochii ei orașele preferate dar i-a prezentat și percepția ei asupra vieții și asupra străinilor. A avut răbdare să suporte toanele și crizele de personalitate, iar la sfârșit nu Mara ci Issabel are de primit o lecție.

Tânăra româncă o cunoaște pe Issabel și prin intermediul unor scrisori pe care le găsește într-o cutie, scrisori din care răzbătea o dragoste nemărginită a lui Giorgio pentru frumoasa doamnă. Care era povestea lor? De ce nu îl acceptase Issabel pe Giorgio? Ce lecție învață frumoasa doamnă?

***   Cartea a fost extrem de ușor de citit, am simțit emoția și farmecul ei, s-a simțit din plin că a fost scrisă de o femeie pentru că regăsim detalii și accente la care numai o urmașă a Evei se putea gândi. Spontaneitatea și fluiditatea scrisului m-au acaparat de la primul până la ultimul rând. Mi-a plăcut foarte mult faptul că deși știm că Mara este româncă, nu ni se precizează nici o clipă orașul ei de baștină, e ca și cum povestea ei poate fi și a noastră. Am apreciat de asemenea și părerile personale ale autoarei inserate prin text, păreri cu care sunt total de acord. Cartea a fost ca o introspecție în trecut, toate deciziile luate în trecut, de niște oameni care ne-au anulat viitorul, care se bucură de putere și care ne-au adus în prezentul de care nu ne mai bucurăm. Deși cartea are 747 de pagini, nu am simțit când a trecut timpul, așa că va trebui să o felicit pe autoarea Magdalena Iugulescu. Mi-aș dori să descopră și primul roman al autoarei, Cosmin, care este un strigăt de ajutor al unui copil lăsat în urmă de părinți.

Mulțumesc domnului Virgil Economu pentru posibilitatea de a mă bucura de acest roman si editurii Tipo Moldova!

Cei care doresc sa citeasca cartea o pot comanda la Editura Tipomoldova prin email la adresa office@tipomoldova.ro

7 gânduri despre „Issabel – Magdalena Iugulescu ***Recenzie